Aanbod

Diagnostiek


Soms is het nodig om het gedrag van het kind beter te begrijpen. Dan is een van de mogelijkheden om psychodiagnostisch onderzoek te doen.  We kijken eerst samen wat precies de vragen zijn en de gedachten (hypotheses) over wat er zou kunnen spelen. Middels het onderzoek (bv intelligentieonderzoek, vragenlijsten, observaties, tekeningen, kindgesprekken, neuropsychologische testen, oudergesprek (anamnese), schoolgesprek, schoolobservaties of procesdiagnostisch onderzoek) toetsen we deze hypotheses. Hierbij wordt altijd de systemische context van het opgroeiende kind meegenomen. Voorbeelden van onderzoeken zijn:

intelligentieonderzoek, persoonlijkheidsonderzoek, neuropsychologisch onderzoek, ontwikkelingsanamnese en contextueel onderzoek.


Vervolgens wordt er behandeling ingezet. Het is ook mogelijk dat voor behandeling een andere, meer passende behandelplek nodig is. Dan bespreken we de mogelijkheden voor vervolgzorg.


Behandeling


Behandeling bij Praktijk voor kinder- en jeugdpsychologie Wegwijs sluit aan bij de ontwikkelingsleeftijd van het kind. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden via gesprek, tekenen, oefeningen en experimenten. Dit kan zowel tijdens de sessies, als middels huiswerkopdrachten. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van effectieve interventies, zoals cognitieve gedragstherapie, oplossings- en competentiegericht werken, de zelfbeeldtraining COMET. De richtlijnen van het NJI worden als uitgangspunt gebruikt. 


Ouders worden actief in de behandeling betrokken. Een kind groeit op in de context van zijn systeem en daarom wordt ook ingezet op de relaties tussen het kind en de belangrijke andere mensen in zijn omgeving.

Ouders/verzorgers worden op de hoogte gehouden van of meegenomen in de behandeling.

Bij indviduele therapie wordt rekening gehouden met de leeftijd van het kind/de jongere, diens privacy en het beroepsgeheim van de behandelaar. 


Supervisie en werkbegeleiding


Voor psychologen/orthopedagogen en psychologen/orthopedagogen in opleidinig tot GZ-psycholoog bestaat de mogelijk tot het bieden van werkbegeleiding en supervisie.